Carter overdruk

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blitzkrieg
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 261
Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
Locatie: Spijkenisse

Carter overdruk

Bericht door Blitzkrieg »

Van de week lag me pijlstok er al een stuk uit, ik had die middag olie gepeild en dacht dat ik gek was en hem waarschijnlijk niet goed terug had geduwd.

Echter vanavond, spelend met een vtec, een hoop rook onder de kap vandaan :roll: Weer pijlstok eruit plus een beetje olie..

Gelukkig heb ik altijd olie bij me, en kon ik dus rustig verder naar huis.
Thuis gekomen weer onder de kap kijken, weer pijlstok eruit :cry:

Ik zal dus wel een gigantische carter overdruk hebben, carter ontluchting licht al vrij en blaast zover ik net kon zien ook behoorlijk.

Nu denk ik dus dat me zuigerveren versleten zijn (ruim 260k op de klok)

Nu hoor en lees ik verschillende verhalen mbt zuigerveren vervangen.

- Als "hoon groeven" nog goed zijn alleen zuigerveren vervangen
- Er schijnen en soort "slijpstenen"op de markt te zijn, waarmee je de olie groeven kan maken en je dan de kleinste overmaat zuigerveren kan plaatsen?? Heb ik van een MG liefhebber

Maar misschien is het makkelijker/goedkoper om een ander onderblok te plaatsen (SEH of NE die laatste is wat makkelijker te vinden) Dilemma dus :oops:

Nu lijkt het me niet logisch dat er een andere reden kan zijn voor de overdruk of wel?
Geen spoilers maar liters!
Diem
forum-gebruiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: 10 okt 2004 17:57
Locatie: 010

Bericht door Diem »

Het zit jou gvd ook nooit mee man
Astra Station GSi 16v
Gebruikersavatar
Blitzkrieg
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 261
Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Blitzkrieg »

ja ach, hoort er wel een beetje bij bij een wat oudere auto

Wel de vtec kunnen smoken letterlijk en figuurlijk :lol:
Geen spoilers maar liters!
Gebruikersavatar
Blitzkrieg
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 261
Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Blitzkrieg »

Niemand die mij kan voorzien van wat meer info, weetjes, ervaring etc?
Geen spoilers maar liters!
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

Bericht door Delax80 »

vast wel toch:P even wachten op de experts
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Sjah. zl je toch compressietest doen.
Of spulletje loshalen en kijken hoe het eruit ziet.
Dichte motor kun je niet zoveel aan zien he. :lol:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Blitzkrieg
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 261
Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Blitzkrieg »

Ja ok, ik ga overmorgen op vakantie dus dat open halen moet even wachten. Maar in mijn ogen kan het niks anders zijn dan de zuigerveren?

Maar mijn eigenlijke vraag is; met alleen nieuwe zuigerveren kom ik er zeker niet? (uiteraard dan ook nieuwe lageschaaltjes)
Geen spoilers maar liters!
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Bericht door Tim82 »

Lagerschalen is niet zoveel werk, zuigerveren daarentegen ... Als je e.e.a. gaat doen zou ik in ieder geval wel de lagerschalen en keerringen meenemen ja.

For the time being een catch-can en je olie teruggooien eens in de zoveel tijd ;)
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
Blitzkrieg
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 261
Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Blitzkrieg »

een catch kan op me olie peilstok houder? hoe bedoel je dat

Maar het is geen kwestie van zuigers eruit nieuwe veren erop en (in)rijden, even het vervangen van lagers etc daar gelaten
Geen spoilers maar liters!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11173
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

ligt aan de staat.
Eerst de boel loshalen en kijken hoe het eruit ziet.
Tot die tijd kun je er nix over zeggen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
QuerulouS
forum-gebruiker
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 apr 2007 00:12

Bericht door QuerulouS »

Kan er nergens een verstopping zitten ofzo? In een ontluchtingsbuis of iets dergelijks?

off-topic:
Bij mij waren de bovenste kleppendeksel ontluchtingsbuisjes verstopt en kwam de olie langs me afsluitdop en kleppendekselpakking.
C20NE
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Bericht door Tim82 »

Het is niet normaal dat het via de peilstok naar buiten komt. Duidt er toch wel op dat je normale carterontluchting verstopt zit. Deze gaat in principe je inlaat weer in dus merk je normaal gesproken niks, tenzij het zulke ernstige vormen gaat aannemen dat je blauwe wolken achter je aan krijgt (heb je dat?)

De kans dat het je zuigerveren zijn is wel levensgroot ja. Als je er nog mee op vakantie moet zou ik wel een extra 5-liter kannetje olie meenemen :idea:

Overigens, voor het vervangen van je zuigerveren/lagerschalen/keerringen (of, zuigerringen bij auto's) moet je cilinderkop er af, hele krukas uit het blok (of iig van z'n plek af), drijfstangen los, is niet een klusje wat je zo even doet voor op straat (althans, ik zou het wel op straat doen, maar ik bedoel dat je het niet nog even de middag voor je op vakantie gaat moet doen 8))
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
Blitzkrieg
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 261
Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Blitzkrieg »

Me normale carterontluchting, die vanaf het kleppendeksel ligt los, op inlaat is die afgedopt. Hij kan dus vrij blazen en dat doet ie ook behoorlijk :roll:

En als die uit elkaar gaat gebeurt dat niet op straat, maar bij gerrit gsi. Die heeft een brug etc tot zijn beschikking.

Maar het is wat de meeste zeggen, eerst maar eens kijken dan.
Een seh wordt helaas niet zoveel aangeboden, er staat wel een fabrieks nieuwe c20ne te koop (onderblok) maar ja dan wil ik het liefst wel de seh zuigers erin.. maar is even kijken na de vakantie, een c20xe is ook leuk..

En ik ga met het vliegtuig op vakantie, rijden doe ik er niet meer mee :wink:
Geen spoilers maar liters!
AstraVinnie
forum-gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 31 mei 2008 20:44
Locatie: Goes

Bericht door AstraVinnie »

Je zuigerveren zijn versleten,heb het ook gehad met me 20ne motor,die is er nu uit en plaats gemaakt voor een 16v,maar bij 260 zou ik er bijna zeker van zijn dat ze versleten zijn(die van mij had bijna 3 ton gedraait en 1 liter olie op 500 km verbruiken),zou gewoon nieuwe zuiger,olieschraap veertjes monteren en lagerschaaltjes en lichtjes laten honen en gaan met die banaan,kan ie zo weer een ton mee,en natuurlijk niet te vergeten ALLE bouten die je losdraait vervangen met nieuwe,
Gij zult niet stelen,de overheid duld geen concurentie....

Pieter Post Project Gaat Van Start.....

Astra G 1.6 16v
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Bericht door Erwin_dude »

XE blok :D !
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

ja idd... pleur er dan gelijk een 16v in
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
c18xe
forum-gebruiker
Berichten: 1317
Lid geworden op: 12 jul 2007 19:06
Locatie: Papendrecht

Bericht door c18xe »

ik zeg c20xe
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Bericht door Tim82 »

Ben ik het mee eens, C20XE all the way 8)
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Ivm omkeuren e.d zeg ik nieuwe zuigertjes met veren
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9304
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Omkeuren van C20NE naar C20XE kost 46 euro, daar hoef je het echt niet voor te laten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Heeft die kop onlangs of ooit een revisie gehad?
Want anders duidt het meer op de klepgeleiders.

Voordat je zuigerveren versleten zijn, zou die vrij beroerd moeten lopen en totaal geen pk's meer op de weg kunnen zetten.
Er komt dan tenslotte geen fatsoenlijke verbrandingsslag uit de cylcus.

Bij je klepgeleiders, wordt de inlaatlucht via je geleiders naar je oliekanalen weg geblazen.
Als je seals b.v. goed zijn, rookt ie minimaal, maar blaast ie wel carterdruk.

Zelfde probleem was met Redbill z'n kop toen aan de hand.
Dus ipv alvast het XE verhaal in te nemen, eerst even onderzoeken. :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Blitzkrieg
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 261
Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Blitzkrieg »

GSi Twente schreef:Heeft die kop onlangs of ooit een revisie gehad?Want anders duidt het meer op de klepgeleiders.Voordat je zuigerveren versleten zijn, zou die vrij beroerd moeten lopen en totaal geen pk's meer op de weg kunnen zetten.Er komt dan tenslotte geen fatsoenlijke verbrandingsslag uit de cylcus.Bij je klepgeleiders, wordt de inlaatlucht via je geleiders naar je oliekanalen weg geblazen.Als je seals b.v. goed zijn, rookt ie minimaal, maar blaast ie wel carterdruk.Zelfde probleem was met Redbill z'n kop toen aan de hand.Dus ipv alvast het XE verhaal in te nemen, eerst even onderzoeken. :wink:
Nou de kop is er pas afgeweest ivm plaatsen nieuwe keerringen voor/van de nokkenas. Hierbij is dan gelijk een scherpere nokken-as geplaatst en een spaghetty.. Hij loopt in principe nog gewoon goed, bedankt voor je tip ik zal dit na me vakantie(zit nu in Bulgarije) eens bekijken met Gerrit.En trouwens het liefst hou ik de seh, vind ik fijner lopen als een XE. En nu loopt ie harder als de gemiddelde XE :wink:
Geen spoilers maar liters!
Plaats reactie