RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)
Inleiding
Omdat het andere topic inmiddels vanwege alle reacties e.d. weer wat vol en onoverzichtelijk is geworden maar weer even een verse, met daarin het hele verhaal van mijn Astra GSi. Hieronder vind je een lijst met zaken die in dit topic aan de orde komen, zodat je daar snel naartoe kunt klikken.
Op 23 april 2004 kocht ik de GSi van een vriendin van me die er drie jaar in had gereden, maar door gebrekkig onderhoud geregeld tegen problemen aanliep. De wagen had toen iets meer dan 183.000 kilometer gelopen. Voor 1600 euro en het betalen van het vervangen van de koppeling was de auto van mij. Vanaf dat moment ben ik begonnen met het inhalen van achterstallig onderhoud en de restauratie, met als doel om de auto technisch gezien weer in perfecte staat te brengen. Dit is vanaf 2004 tot heden een continu proces geweest, en zal ook nog doorgaan.
Dit onderwerp is voor mensen die het leuk vinden om een totaalplaatje te zien van wat iemand aan zijn auto doet en tevens is het erg geschikt als technisch naslagwerk, want tijdens het verbeteren van de auto ben ik samen met de mensen die me geholpen hebben met bijvoorbeeld de motorombouw veel problemen tegengekomen, die anderen ook zouden kunnen krijgen. Veel leesplezier!
Inhoud
- Restauratie van de carrosserie
- 2x Schade
- Inbouw elektrische ramen
- Vervangen van vlotter brandstoftank en ABS Sensor
- Stoelverwarming
- Thermostaat C20NE vervangen
- Pulsgever vervangen
- Nieuwe velgen
- Irmscher achterlichten geplaatst
- Pendulum van stabilisatiestang voor vervangen
- Stoelverwarming inbouwen en scharnierpinnen en deurvangers vervangen
- Van C20NE naar C20XE
- Problemen met de C20XE
- Radiateur vervangen
- Condens in je Astra tegengaan
- RDW omkeuring
- Deurisolatie
- Extra stabilisatie achteras C20XE
- Mistlamp vervangen
- Inlaatspruitstukpakking vervangen
- Interieurhemeltje fatsoeneren
- Problemen met aandrijfas verhelpen
- Nieuwe dop expansievat koelsysteem en dummy ETC knop
- Krukaskering vervangen, cosmetische aanpassingen
- Voorruit vervangen
- Krukaspoelie vervangen, spanrol omgedraaid
- Aangereden op de A1. Forse schade
Omdat het andere topic inmiddels vanwege alle reacties e.d. weer wat vol en onoverzichtelijk is geworden maar weer even een verse, met daarin het hele verhaal van mijn Astra GSi. Hieronder vind je een lijst met zaken die in dit topic aan de orde komen, zodat je daar snel naartoe kunt klikken.
Op 23 april 2004 kocht ik de GSi van een vriendin van me die er drie jaar in had gereden, maar door gebrekkig onderhoud geregeld tegen problemen aanliep. De wagen had toen iets meer dan 183.000 kilometer gelopen. Voor 1600 euro en het betalen van het vervangen van de koppeling was de auto van mij. Vanaf dat moment ben ik begonnen met het inhalen van achterstallig onderhoud en de restauratie, met als doel om de auto technisch gezien weer in perfecte staat te brengen. Dit is vanaf 2004 tot heden een continu proces geweest, en zal ook nog doorgaan.
Dit onderwerp is voor mensen die het leuk vinden om een totaalplaatje te zien van wat iemand aan zijn auto doet en tevens is het erg geschikt als technisch naslagwerk, want tijdens het verbeteren van de auto ben ik samen met de mensen die me geholpen hebben met bijvoorbeeld de motorombouw veel problemen tegengekomen, die anderen ook zouden kunnen krijgen. Veel leesplezier!
Inhoud
- Restauratie van de carrosserie
- 2x Schade
- Inbouw elektrische ramen
- Vervangen van vlotter brandstoftank en ABS Sensor
- Stoelverwarming
- Thermostaat C20NE vervangen
- Pulsgever vervangen
- Nieuwe velgen
- Irmscher achterlichten geplaatst
- Pendulum van stabilisatiestang voor vervangen
- Stoelverwarming inbouwen en scharnierpinnen en deurvangers vervangen
- Van C20NE naar C20XE
- Problemen met de C20XE
- Radiateur vervangen
- Condens in je Astra tegengaan
- RDW omkeuring
- Deurisolatie
- Extra stabilisatie achteras C20XE
- Mistlamp vervangen
- Inlaatspruitstukpakking vervangen
- Interieurhemeltje fatsoeneren
- Problemen met aandrijfas verhelpen
- Nieuwe dop expansievat koelsysteem en dummy ETC knop
- Krukaskering vervangen, cosmetische aanpassingen
- Voorruit vervangen
- Krukaspoelie vervangen, spanrol omgedraaid
- Aangereden op de A1. Forse schade
Laatst gewijzigd door RedBill op 09 dec 2008 22:14, 17 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Mei 2005
Mijn:
Voertuigsoort: Personenauto
Merk: OPEL
Handelsbenaming: ASTRA GSi C2.0NE U9
Kleur(en): Diamant Zwart
Brandstof: Benzine
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1998 cm3
Aantal zitplaatsen: 5
Aantal staanplaatsen: N.v.t.
Massa ledig voertuig: 1.035 kg
Maximum massa voertuig: 1.545 kg
Massa rijklaar: 1035 kg
Laadvermogen: N.v.t.
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd: 500 kg
- geremd: 1.000 kg
- oplegger geremd: N.v.t.
- autonoom geremd: N.v.t.
- middenas geremd: N.v.t.
Datum eerste afgifte Nederland : 13 september 1999
Datum eerste toelating : 22 september 1992
Datum aanvang tenaamstelling : 23 april 2004
is aan restauratie toe. vanaf 4 juni gaat het beginnen, anderhalve week later moet ie weer rijklaar zijn.
Hier de voortgang van het project.
Wat gaat er gebeuren?
- Vervanging wielkastrand linker achterscherm, inclusief rand binnenscherm
- Preventieve vervanging gedeelte linker kokerbalk bij achterwiel
- Uitdeuken linkerportier
- Vervangen spiegelkap linkerspiegel
- Vervangen linker voorscherm
- Vervanging kunststofdelen voorbumper, plaatsen verstralers.
- Vervangen "kleurplaat" van de grille.
- Vervanging complete rechter achterscherm, inclusief rand binnenscherm
- Lassen overgang boven en onderzijde linkerportier
- Volledig spuiten van de hele auto en alle onderdelen.
- Volledige check brandstoftank, impregneren.
Mijn:
Voertuigsoort: Personenauto
Merk: OPEL
Handelsbenaming: ASTRA GSi C2.0NE U9
Kleur(en): Diamant Zwart
Brandstof: Benzine
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1998 cm3
Aantal zitplaatsen: 5
Aantal staanplaatsen: N.v.t.
Massa ledig voertuig: 1.035 kg
Maximum massa voertuig: 1.545 kg
Massa rijklaar: 1035 kg
Laadvermogen: N.v.t.
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd: 500 kg
- geremd: 1.000 kg
- oplegger geremd: N.v.t.
- autonoom geremd: N.v.t.
- middenas geremd: N.v.t.
Datum eerste afgifte Nederland : 13 september 1999
Datum eerste toelating : 22 september 1992
Datum aanvang tenaamstelling : 23 april 2004
is aan restauratie toe. vanaf 4 juni gaat het beginnen, anderhalve week later moet ie weer rijklaar zijn.
Hier de voortgang van het project.
Wat gaat er gebeuren?
- Vervanging wielkastrand linker achterscherm, inclusief rand binnenscherm
- Preventieve vervanging gedeelte linker kokerbalk bij achterwiel
- Uitdeuken linkerportier
- Vervangen spiegelkap linkerspiegel
- Vervangen linker voorscherm
- Vervanging kunststofdelen voorbumper, plaatsen verstralers.
- Vervangen "kleurplaat" van de grille.
- Vervanging complete rechter achterscherm, inclusief rand binnenscherm
- Lassen overgang boven en onderzijde linkerportier
- Volledig spuiten van de hele auto en alle onderdelen.
- Volledige check brandstoftank, impregneren.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Zaterdag 04-06-2005, 13:00 uur
Het lijkt op te klaren dus aan de slag maar...
Ik begin met het verwijderen van het interieur van de kofferbakdeksel, ook wel "klep" genoemd...
Vervolgens zijn de overige interieurdelen van de kofferbak aan de beurt.
Meestgebruikte gereedschappen:
Torque schroevendraaier maat 25, dop 22 (voor de riembevestiging). Is wel niet de officiële maat, maar past prima.
We kunnen nu al wat beter zien wat de schade op die punten is voor wat betreft roest.
De andere kant ook kaal.
De rugleuningen van de achterbank eruit.
Die dingen zitten ook alleen maar in de weg...
Dat ruimt al op...
De zijpanelen eruit... En ik blijf maar glas tegenkomen van alle keren dat er bij vorige eigenaren radio's zijn gejat. De stofzuiger er maar bij dus...
Weer wat beter zicht op de roest...
De voorstoelen er ook uit. Straks gaat de bestuurdersstoel er weer in, maar de bekleding moet er eerst uit.
De astra spacewagon...
OK de buitenkant dan...
Eerst die dakspoiler er maar af...
De sideskirts... Altijd tricky, die clips...
Hmmm... één van de vorige eigenaren had kennelijk moeite met het inschatten van bochten... dat wordt nog een fikse klus om dat weer goed te krijgen... Anders misschien even een deurtje van de sloop ofzo?
De wielkasten zonder zichtbelemmering door de skirts...
De andere kant is gelukkig nog wel heel aan de onderkant...
Zow, als dat schoon is, is de auto weer 10 kilo lichter...
Onderweg verdien ik al een deel van de restauratie terug. Ik kom 66 pfennig tegen (ja, hij is geïmporteerd...)
Al met al een nuttige dag vandaag. Maandag begint het echte werk. Op naar de schadehersteller, verder strippen, en het mes erin.
Het lijkt op te klaren dus aan de slag maar...
Ik begin met het verwijderen van het interieur van de kofferbakdeksel, ook wel "klep" genoemd...
Vervolgens zijn de overige interieurdelen van de kofferbak aan de beurt.
Meestgebruikte gereedschappen:
Torque schroevendraaier maat 25, dop 22 (voor de riembevestiging). Is wel niet de officiële maat, maar past prima.
We kunnen nu al wat beter zien wat de schade op die punten is voor wat betreft roest.
De andere kant ook kaal.
De rugleuningen van de achterbank eruit.
Die dingen zitten ook alleen maar in de weg...
Dat ruimt al op...
De zijpanelen eruit... En ik blijf maar glas tegenkomen van alle keren dat er bij vorige eigenaren radio's zijn gejat. De stofzuiger er maar bij dus...
Weer wat beter zicht op de roest...
De voorstoelen er ook uit. Straks gaat de bestuurdersstoel er weer in, maar de bekleding moet er eerst uit.
De astra spacewagon...
OK de buitenkant dan...
Eerst die dakspoiler er maar af...
De sideskirts... Altijd tricky, die clips...
Hmmm... één van de vorige eigenaren had kennelijk moeite met het inschatten van bochten... dat wordt nog een fikse klus om dat weer goed te krijgen... Anders misschien even een deurtje van de sloop ofzo?
De wielkasten zonder zichtbelemmering door de skirts...
De andere kant is gelukkig nog wel heel aan de onderkant...
Zow, als dat schoon is, is de auto weer 10 kilo lichter...
Onderweg verdien ik al een deel van de restauratie terug. Ik kom 66 pfennig tegen (ja, hij is geïmporteerd...)
Al met al een nuttige dag vandaag. Maandag begint het echte werk. Op naar de schadehersteller, verder strippen, en het mes erin.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Maandag 06-06-2005, 10:15
bij het schadeherstelbedrijf in Deventer:
Achterbumper eraf, Nu is alle roest aan de buitenschermen zichtbaar...
De achterramen eruit. Die zijn geschroefd, en dat is wel zo handig. (Doet Opel toch nog iets goed in het productieproces )
Voorbumper gedemonteerd.
De deuk uit de linkerportier is niet zo veel werk... (Voor de vakman tenminste.)
De puntlassen van beide achterschermen uitboren, en de schermen doorslijpen.
En de schermen eraf trekken.
En zo staat ie er nu bij. Morgen is er weer een dag.
Weer lekker opgeschoten dus.
bij het schadeherstelbedrijf in Deventer:
Achterbumper eraf, Nu is alle roest aan de buitenschermen zichtbaar...
De achterramen eruit. Die zijn geschroefd, en dat is wel zo handig. (Doet Opel toch nog iets goed in het productieproces )
Voorbumper gedemonteerd.
De deuk uit de linkerportier is niet zo veel werk... (Voor de vakman tenminste.)
De puntlassen van beide achterschermen uitboren, en de schermen doorslijpen.
En de schermen eraf trekken.
En zo staat ie er nu bij. Morgen is er weer een dag.
Weer lekker opgeschoten dus.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Dinsdag 07-06-2005
Visueel schiet het nu allemaal een stuk minder hard op. Dat is altijd hetzelfde. Afbreken gaat als een speer, opbouwen daarentegen vergt veel tijd.
De schermen zijn binnen dus we kunnen alles weer passend gaan maken. We zijn links begonnen.
Bestelnummers GM:
05183028 Zijpaneel RA 3D prijs 2005 exclusief korting, inclusief BTW: € 268,65
05183027 Zijpaneel LA 3D prijs 2005 exclusief korting, inclusief BTW: € 268,65
Terwijl de plaatwerker links aan de slag gaat verwijder ik rechts nog de laatste delen van het oude scherm en maak ik vast de delen waar straks opnieuw gepuntlast gaat worden blank. Dit moet ook bij de nieuwe schermen gebeuren omdat deze in zijn geheel in de grondverf zitten.
Ook de vulopening van de tank is intussen verwijderd.
Als alle roest van het binnenscherm is verwijderd gaapt er een redelijke kloof tussen het binnenscherm en het nieuwe buitenscherm.
De rechterdorpel voorbereiden.
Links is de plaatwerker hard bezig om de leegte op te vullen.
Ik heb intussen de tank onder de auto vandaan... schuren dus.
To be continued...
Visueel schiet het nu allemaal een stuk minder hard op. Dat is altijd hetzelfde. Afbreken gaat als een speer, opbouwen daarentegen vergt veel tijd.
De schermen zijn binnen dus we kunnen alles weer passend gaan maken. We zijn links begonnen.
Bestelnummers GM:
05183028 Zijpaneel RA 3D prijs 2005 exclusief korting, inclusief BTW: € 268,65
05183027 Zijpaneel LA 3D prijs 2005 exclusief korting, inclusief BTW: € 268,65
Terwijl de plaatwerker links aan de slag gaat verwijder ik rechts nog de laatste delen van het oude scherm en maak ik vast de delen waar straks opnieuw gepuntlast gaat worden blank. Dit moet ook bij de nieuwe schermen gebeuren omdat deze in zijn geheel in de grondverf zitten.
Ook de vulopening van de tank is intussen verwijderd.
Als alle roest van het binnenscherm is verwijderd gaapt er een redelijke kloof tussen het binnenscherm en het nieuwe buitenscherm.
De rechterdorpel voorbereiden.
Links is de plaatwerker hard bezig om de leegte op te vullen.
Ik heb intussen de tank onder de auto vandaan... schuren dus.
To be continued...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Donderdag 09-06-2005
Tja, nog steeds drukte bij de schade hersteller. Twee zieken leiden ertoe dat één en ander wat langzamer gaat dan gepland.
Ben zelf wel weer druk geweest vandaag. Besloten is om toch het front ook te vervangen, in verband met oude schade. Maar dan is m'n wagen straks ook wel 100% schadevrij, en niet alleen het zichtbare deel.
Er zit een knik in de chassisbalk van het front, wat onder andere te zien is aan de gaten die niet rond zijn.
Dus moet de radiateur en alle bedrading vooraan ook verwijderd worden.
Van een Astra uit '95 is van de sloop een ander front gekomen.
Zie het verschil tussen beide. (Nee niet alleen de kleur )
De tank verder geschuurd, ontvet en in de primer gezet.
Ook de vervangende rechter portier is aangekomen.
Kijken of we morgen verder kunnen komen met de achterschermen.
Tja, nog steeds drukte bij de schade hersteller. Twee zieken leiden ertoe dat één en ander wat langzamer gaat dan gepland.
Ben zelf wel weer druk geweest vandaag. Besloten is om toch het front ook te vervangen, in verband met oude schade. Maar dan is m'n wagen straks ook wel 100% schadevrij, en niet alleen het zichtbare deel.
Er zit een knik in de chassisbalk van het front, wat onder andere te zien is aan de gaten die niet rond zijn.
Dus moet de radiateur en alle bedrading vooraan ook verwijderd worden.
Van een Astra uit '95 is van de sloop een ander front gekomen.
Zie het verschil tussen beide. (Nee niet alleen de kleur )
De tank verder geschuurd, ontvet en in de primer gezet.
Ook de vervangende rechter portier is aangekomen.
Kijken of we morgen verder kunnen komen met de achterschermen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Vrijdag 10-06-2005
De laatste dag van mijn weekje vakantie. Volgende week weer gewoon werken. Vanaf dat moment kan ik dus zelf ook niet meer actief met de restauratie bezig en ligt het in handen van de plaatwerkers van het schadeherstelbedrijf.
Vandaag nog de rechterportier vewijderd en roest aan de onderdorpel verwijderd en wat kleine gaatjes dichtgelast.
De behandeling van de tank is afgerond met een laag matzwarte lak. Voorlopig hoef ik niet bang te zijn dat die doorroest.
Als alles een beetje meewerkt is de auto over twee weken weer klaar om alle losse delen weer te bevestigen. (dan moet ie dus gespoten klaar staan). Ik hoop voor die tijd nog een keer te kunnen komen met foto's, maar elke dag een update zit er even niet in.
Ik had eerlijk gezegd gehoopt deze week verder te komen, maarja, als er zieken zijn bij de schadehersteller, dan doe je daar niets aan. Ben wel blij dat ie daar staat, weet ik wel zeker dat ie straks weer schadeloos de straat op gaat.
Ik hou jullie op de hoogte.
De laatste dag van mijn weekje vakantie. Volgende week weer gewoon werken. Vanaf dat moment kan ik dus zelf ook niet meer actief met de restauratie bezig en ligt het in handen van de plaatwerkers van het schadeherstelbedrijf.
Vandaag nog de rechterportier vewijderd en roest aan de onderdorpel verwijderd en wat kleine gaatjes dichtgelast.
De behandeling van de tank is afgerond met een laag matzwarte lak. Voorlopig hoef ik niet bang te zijn dat die doorroest.
Als alles een beetje meewerkt is de auto over twee weken weer klaar om alle losse delen weer te bevestigen. (dan moet ie dus gespoten klaar staan). Ik hoop voor die tijd nog een keer te kunnen komen met foto's, maar elke dag een update zit er even niet in.
Ik had eerlijk gezegd gehoopt deze week verder te komen, maarja, als er zieken zijn bij de schadehersteller, dan doe je daar niets aan. Ben wel blij dat ie daar staat, weet ik wel zeker dat ie straks weer schadeloos de straat op gaat.
Ik hou jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Zondag 19-06-2005
Gisteren toch maar weer even poolshoogte gaan nemen bij mijn Astra.
Mijn vermoeden werd bewaarheid toen ik daar aankwam. De eigenaar van het schadebedrijf liep vorige week al moeilijk te doen over dat het deze week druk zou zijn.
Al met al was er dus niet veel gebeurd, en wassie aan de kant gezet tot nader order.
Wel waren er nog wat lasdelen besteld en binnengekomen. Toch maar kant-en-klare randen erop. Ik moet er wel bij zeggen dat de delen die van GM kwamen beter van kwaliteit waren. Maarja, de binnenranden hebben ze niet bij GM.
Het deel voor de tankdop opening gaat ook veel pas- en meetwerk besparen. Deze kwam wel bij GM vandaan...
Bestelnummer GM
00183728 Inzetstuk (binnenscherm vulopening tank)
De planning is nu dat ie donderdag gespoten moet zijn. Ik heb daar eerlijk gezegd een hard hoof in en hou het erop dat ie de maandag erop op z'n vroegst klaar is voor wederopbouw.
Maandag 26-06-2005
Zow, eindelijk weer wat vooruitgang te melden. Het linkerscherm is erin gelast, het nieuwe gedeelte voor de vulopening van de tank is geplaatst, en morgen kan waarschijnlijk het rechterscherm erin. even weer wat pics gemaakt dus.
Gisteren toch maar weer even poolshoogte gaan nemen bij mijn Astra.
Mijn vermoeden werd bewaarheid toen ik daar aankwam. De eigenaar van het schadebedrijf liep vorige week al moeilijk te doen over dat het deze week druk zou zijn.
Al met al was er dus niet veel gebeurd, en wassie aan de kant gezet tot nader order.
Wel waren er nog wat lasdelen besteld en binnengekomen. Toch maar kant-en-klare randen erop. Ik moet er wel bij zeggen dat de delen die van GM kwamen beter van kwaliteit waren. Maarja, de binnenranden hebben ze niet bij GM.
Het deel voor de tankdop opening gaat ook veel pas- en meetwerk besparen. Deze kwam wel bij GM vandaan...
Bestelnummer GM
00183728 Inzetstuk (binnenscherm vulopening tank)
De planning is nu dat ie donderdag gespoten moet zijn. Ik heb daar eerlijk gezegd een hard hoof in en hou het erop dat ie de maandag erop op z'n vroegst klaar is voor wederopbouw.
Maandag 26-06-2005
Zow, eindelijk weer wat vooruitgang te melden. Het linkerscherm is erin gelast, het nieuwe gedeelte voor de vulopening van de tank is geplaatst, en morgen kan waarschijnlijk het rechterscherm erin. even weer wat pics gemaakt dus.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
De ruwe lasnaden zullen straks door de werkvoorbereider in de spuiterij onder handen worden genomen.
Bij het rechterscherm worden de lasnaden pas gemaakt. Daarbij moet echter eerst een laatste beetje schade weggewerkt worden die nog in de dorpel zit.
De nieuwe stukken voor de vulopening van de tank steken schril af tegen het 12 jaar oude plaatwerk van het binnenscherm.
Om het achterscherm goed in lijn te kunnen plaatsen wordt eerst de vervangende deur in de auto geplaatst.
to be continued...
Bij het rechterscherm worden de lasnaden pas gemaakt. Daarbij moet echter eerst een laatste beetje schade weggewerkt worden die nog in de dorpel zit.
De nieuwe stukken voor de vulopening van de tank steken schril af tegen het 12 jaar oude plaatwerk van het binnenscherm.
Om het achterscherm goed in lijn te kunnen plaatsen wordt eerst de vervangende deur in de auto geplaatst.
to be continued...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Woensdag 06-07-2005
Oversized strandbuggy
Het nieuwe front is erin gelast
Alles is weer recht dus de voorbewerking kan aan de slag.
Volgende week hoop ik foto's te hebben van het eindresultaat.
Oversized strandbuggy
Het nieuwe front is erin gelast
Alles is weer recht dus de voorbewerking kan aan de slag.
Volgende week hoop ik foto's te hebben van het eindresultaat.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Maandag 11 juli 2005
even een kleine foto update...
even een kleine foto update...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Zaterdag 16-07-2005
De wagen is in de grondlak gezet!
De wagen is in de grondlak gezet!
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Donderdag 21 juli 2005
Vanavond weer even wezen kijken.
De wagen zelf heeft intussen zijn tweede laag grondlak gehad.
Alle losse onderdelen worden nu geschuurd, en in de grondlak gezet.
En dat zijn er veel...
Vanavond weer even wezen kijken.
De wagen zelf heeft intussen zijn tweede laag grondlak gehad.
Alle losse onderdelen worden nu geschuurd, en in de grondlak gezet.
En dat zijn er veel...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Maandag 1 augustus
Nou, de body is vorige week gespoten. Er zit nu al weer stof op, vandaar dat de foto's niet heel geweldig zijn, maar het ziet er wel heel erg relaxed uit...
Eind deze week begin ik weer met het opbouwen. Zaterdag wil ik weer on the road zijn.
Nou, de body is vorige week gespoten. Er zit nu al weer stof op, vandaar dat de foto's niet heel geweldig zijn, maar het ziet er wel heel erg relaxed uit...
Eind deze week begin ik weer met het opbouwen. Zaterdag wil ik weer on the road zijn.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Donderdag 4 augustus
Zow, vandaag een flinke slag gemaakt. Tank hangt weer onder de auto, met vulopening en dergelijke. Radiateur en dergelijke weer geplaatst, auto is nu in ieder geval weer mobiel.
Verder alle elektra in de kofferbakdeksel weer geplaatst.
Helaas geheugenkaartje van camera vergeten. Vandaag geen foto's dus.
Morgen beter.
Zow, vandaag een flinke slag gemaakt. Tank hangt weer onder de auto, met vulopening en dergelijke. Radiateur en dergelijke weer geplaatst, auto is nu in ieder geval weer mobiel.
Verder alle elektra in de kofferbakdeksel weer geplaatst.
Helaas geheugenkaartje van camera vergeten. Vandaag geen foto's dus.
Morgen beter.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Donderdag 11 augustus
Ik ben intussen inderdaad weer onderweg. Donderdag, vrijdag en zaterdag me helemaal uit de naad gewerkt om em weer op te bouwen. Gisteren m'n grille opgehaald die ze nog voor een deel niet helemaal goed hadden gespoten (spuiter dacht dat het logo het hele rondje bedekte, en had de verdieping niet helemaal dekkend gespoten). Nu moeten de twee delen van de grille nog aan elkaar gesmolten worden.
Verder zal ik nog wat tijd moeten steken in het wegwerken van de rijwind. Doordat alle raamrubbers eruit zijn geweest is dat nog niet weer helemaal optimaal.
Verder is de vlotter in mijn brandstoftank nog niet weer helemaal lekker (gaat niet verder dan de helft), en heb ik ergens een lek in mijn ruitenwisservloeistof reservoir.
Bij deze nog wat foto's van vorige week zaterdag.
Donderdag en vrijdag was alles motorisch al weer geïnstalleerd en waren de ruiten en -mechanismes al weer geplaatst. Verder was de motorkap geplaatst, wat nog een behoorlijk karwei is om netjes recht te krijgen met aan beide kanten dezelfde ruimte tussen kap en zijscherm...
De nieuwe voorbumper gemonteerd, inclusief verstralers.
De zijskirts moeten ook weer gemonteerd. De clips waren allemaal heel gebleven, dus die konden schoongemaakt en wel gewoon weer gebruikt worden.
De achterwielen nog verwijerd om de zooi goed te tectyleren. De binnenzijde overvloedig met ML bespoten...
Nadat ook het hele front, de achterbumper, de wielkuipen voor en alle spoilers / skirts weer zijn geplaatst kan de auto weer de weg op.
In Apeldoorn wordt het interieur weer geplaatst...
Gisteravond ook de onderlip van de voorbumper gemonteerd, daarvoor miste ik nog wat onderdelen, welke vrijdag geleverd zijn. Het is wel makkelijk om daar wat ruimte voor te hebben, vandaar dat de neus een eind de lucht in ging...
Nu moet ik nog steeds de auto een keer wassen en dan een fotosessie van het totaalplaatje maken...
Totdat ik een keer een geschikt moment (en een betere camera) heb om de resultaten van de restauratie te fotograferen hier dan maar vast even een fotootje... Nieuwe velgen komen nog...
Ik ben intussen inderdaad weer onderweg. Donderdag, vrijdag en zaterdag me helemaal uit de naad gewerkt om em weer op te bouwen. Gisteren m'n grille opgehaald die ze nog voor een deel niet helemaal goed hadden gespoten (spuiter dacht dat het logo het hele rondje bedekte, en had de verdieping niet helemaal dekkend gespoten). Nu moeten de twee delen van de grille nog aan elkaar gesmolten worden.
Verder zal ik nog wat tijd moeten steken in het wegwerken van de rijwind. Doordat alle raamrubbers eruit zijn geweest is dat nog niet weer helemaal optimaal.
Verder is de vlotter in mijn brandstoftank nog niet weer helemaal lekker (gaat niet verder dan de helft), en heb ik ergens een lek in mijn ruitenwisservloeistof reservoir.
Bij deze nog wat foto's van vorige week zaterdag.
Donderdag en vrijdag was alles motorisch al weer geïnstalleerd en waren de ruiten en -mechanismes al weer geplaatst. Verder was de motorkap geplaatst, wat nog een behoorlijk karwei is om netjes recht te krijgen met aan beide kanten dezelfde ruimte tussen kap en zijscherm...
De nieuwe voorbumper gemonteerd, inclusief verstralers.
De zijskirts moeten ook weer gemonteerd. De clips waren allemaal heel gebleven, dus die konden schoongemaakt en wel gewoon weer gebruikt worden.
De achterwielen nog verwijerd om de zooi goed te tectyleren. De binnenzijde overvloedig met ML bespoten...
Nadat ook het hele front, de achterbumper, de wielkuipen voor en alle spoilers / skirts weer zijn geplaatst kan de auto weer de weg op.
In Apeldoorn wordt het interieur weer geplaatst...
Gisteravond ook de onderlip van de voorbumper gemonteerd, daarvoor miste ik nog wat onderdelen, welke vrijdag geleverd zijn. Het is wel makkelijk om daar wat ruimte voor te hebben, vandaar dat de neus een eind de lucht in ging...
Nu moet ik nog steeds de auto een keer wassen en dan een fotosessie van het totaalplaatje maken...
Totdat ik een keer een geschikt moment (en een betere camera) heb om de resultaten van de restauratie te fotograferen hier dan maar vast even een fotootje... Nieuwe velgen komen nog...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Nou in navolging van de restauratie (en de schade die ik had na de klapper van m'n carter) ga ik maar weer verder om mijn astraatje naar een hoger plan te tillen.
Ik heb de ontbrekende kabelboom die ik nog nodig heb voor mijn elektrische ramen besteld, maar die hadden ze zelfs in Duitsland niet op voorraad. Komt als het goed is deze week binnen. (Edit: Ik wordt net gebeld dat ze binnen zijn, ga ze zometeen uit m'n werk ophalen). Dan kan ik de mechanismes die ik uit een sedan heb gesloopt er bij mij in zetten.
Ook vervang ik nu (uit kostenoverweging) en in verband met de aankomende APK mijn lekke einddemper voor de standaard GSi 8V einddemper. De bedoeling is nog wel dat er een keer een dubbele Remus onder komt (o.i.d.) maar dat is nu even niet verantwoord en dit dempertje had ik voor iets meer dan 80 eurootjes in huis.
Ik zal zaterdag weer even wat fotootjes maken.
Ik heb de ontbrekende kabelboom die ik nog nodig heb voor mijn elektrische ramen besteld, maar die hadden ze zelfs in Duitsland niet op voorraad. Komt als het goed is deze week binnen. (Edit: Ik wordt net gebeld dat ze binnen zijn, ga ze zometeen uit m'n werk ophalen). Dan kan ik de mechanismes die ik uit een sedan heb gesloopt er bij mij in zetten.
Ook vervang ik nu (uit kostenoverweging) en in verband met de aankomende APK mijn lekke einddemper voor de standaard GSi 8V einddemper. De bedoeling is nog wel dat er een keer een dubbele Remus onder komt (o.i.d.) maar dat is nu even niet verantwoord en dit dempertje had ik voor iets meer dan 80 eurootjes in huis.
Ik zal zaterdag weer even wat fotootjes maken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
December 2005
Afgelopen twee maanden heb ik mijn tijd en geld besteed aan het keuring-klaar maken van mijn GSi.
- Middendemper vervangen (heel klein lekgaatje, moest gasdicht zijn)
- Einddemper vervangen (Zo verrot als ie maar kan zijn)
- Koplampunits vervangen (van de oude waren alle stelpunten afgebroken, en waren niet meet goed af te stellen, dus afkeur). Met dank aan Astra18 die nog een heel erg nette set elektrisch in hoogte verstelbare units had liggen!
Nu mijn auto zonder al te veel problemen door de keuring heen is, kunnen we weer verder met de minder noodzakelijke dingen.
Tijdens de keuring heb ik preventief mijn achter remschijven en -blokken laten vervangen.
- Als het een keer weer een zaterdag goed weer is wil ik de Elektrische ramen inbouwen. - Done
- Eind december verwacht ik nieuwe velgen te kunnen monteren - Done
- ABS Sensor linksvoor moet nog vervangen worden - Done
- Nieuw derde remlicht aanschaffen en inbouwen - Done
- Vlotter van brandstoftank vervangen - Done
- Verlichting middenconsole vervangen - Done
- Pulsgever t.b.v. Boardcomputer vervangen - Done
- Slang achterruitensproeier fixen - Done
- Handbediening dakraam vervangen voor elektrisch - Done
- Deurvangers en scharnierpinnen vervangen - Done
- C20NE vervangen voor gereviseerde C20XE - Done
- Stoelverwarming inbouwen en stoelen restaureren - Partially Done
- Cruisecontrol van Safira inbouwen - Done
- Airco inbouwen - Cancelled
Ik hoop snel met wat klusfoto's te kunnen komen.
Afgelopen twee maanden heb ik mijn tijd en geld besteed aan het keuring-klaar maken van mijn GSi.
- Middendemper vervangen (heel klein lekgaatje, moest gasdicht zijn)
- Einddemper vervangen (Zo verrot als ie maar kan zijn)
- Koplampunits vervangen (van de oude waren alle stelpunten afgebroken, en waren niet meet goed af te stellen, dus afkeur). Met dank aan Astra18 die nog een heel erg nette set elektrisch in hoogte verstelbare units had liggen!
Nu mijn auto zonder al te veel problemen door de keuring heen is, kunnen we weer verder met de minder noodzakelijke dingen.
Tijdens de keuring heb ik preventief mijn achter remschijven en -blokken laten vervangen.
- Als het een keer weer een zaterdag goed weer is wil ik de Elektrische ramen inbouwen. - Done
- Eind december verwacht ik nieuwe velgen te kunnen monteren - Done
- ABS Sensor linksvoor moet nog vervangen worden - Done
- Nieuw derde remlicht aanschaffen en inbouwen - Done
- Vlotter van brandstoftank vervangen - Done
- Verlichting middenconsole vervangen - Done
- Pulsgever t.b.v. Boardcomputer vervangen - Done
- Slang achterruitensproeier fixen - Done
- Handbediening dakraam vervangen voor elektrisch - Done
- Deurvangers en scharnierpinnen vervangen - Done
- C20NE vervangen voor gereviseerde C20XE - Done
- Stoelverwarming inbouwen en stoelen restaureren - Partially Done
- Cruisecontrol van Safira inbouwen - Done
- Airco inbouwen - Cancelled
Ik hoop snel met wat klusfoto's te kunnen komen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
09-12-2005
Vanavond eindelijk mijn wagen voorzien van elektrisch bedienbare ramen. Nu had ik op het Astra GSi Forum onderstaande bericht al gelezen.
Dat was wel handig. Ik heb tijdens het inbouwen nog meer handheidjes ontdekt, en ik heb wat foto's toegevoegd.
Ik heb na veel omzwervingen de juiste raammechanismen, inclusief deurpanelen zonder gaten weten te bemachtigen.
Het testen:
Na '94, links en rechts een zespolige aansluiting
Voor '94, rechts een tweepolige aansluiting
Het mechanisme ingebouwd:
Vanavond eindelijk mijn wagen voorzien van elektrisch bedienbare ramen. Nu had ik op het Astra GSi Forum onderstaande bericht al gelezen.
Dat was wel handig. Ik heb tijdens het inbouwen nog meer handheidjes ontdekt, en ik heb wat foto's toegevoegd.
Als je auto, zoals die van mij, af fabriek geleverd is zonder elektrische ramen, ja zelfs zonder elektrische spiegels, dan wil je daar snel verandering in brengen. De spiegels waren al een tijdje operationeel.Het was op het [url=http://gsi.vanmeenen.net/forum/viewtopic.php?t=4813]Astra GSi Forum[/url] dat Marty schreef: Electrische ramen inbouwen in een Astra GSi.
Bijna Alle Astra GSi's zijn helemaal voorbereid voor electrische optie's als CV en Electische ramen. Dit is te controleren door te kijken of de deur stekker aan de kant van de auto bijna volledig bedraad is!
Wat heb je nodig:
Electrische raammechanisme voor links en rechts.
Kabelboom links en rechts die bedraad is voor Elec. ramen.
Zekering.
Voor met monteren:
Boor (voor het uitboren oude mechanisme)
Dopppenset
Grote popnagels en tang OF Carosserie schroeven 6,3x16. RedBill: M5x12 boutjes met M5 moertjes werkt ook prima!
LET OP! elec. Ramen zijn in de MEESTE gevallen plug en play! Echter is er een uitzondering! Er zijn 2 verschillende type's. ALtijd kan het linker raam automatisch naar beneden en boven zodra dit ingeleerd is. Motors vanaf 94 kan dit ook met het RECHTER raam! Echter werken deze NIET op een auto voor 94! De bedrading IN de auto is hier niet voor geschikt en het rechter raam zal daardoor NIET gaan werken! Je herkent een NIEUW type rechter raam motor aan de bedrading. Het nieuwe type heeft 4 draden in de stekker en oude type's maar 2. Oude type's werken ALTIJD! op alle bouwjaren! De nieuwe ALLEEN op auto's Vanaf 94!
TESTEN:
We gaan voordat we ook maar iets los halen testen. Klik je eventuele vervangende kabelboom aan de stekker die uit je carosserie komt.
Haal de deur stekker los in de deur opening en klik je nieuwe kabelboom er aan. Klik de stekkers van het raammechanisme en schakelaars aan beide kanten van de wagen in het mechanisme en schakeraars. Wanneer de zekering geplaats is en het contact aan staat zouden de mechanismen moeten werken. Ga niet verder totdat beide kanten werken! Het is zonde om later het manuele mechanisme weer terug te moeten plaatsen wanneer het elec. mechanisme niet werkt.
Demonteren:
Plak het raam vast met tape! zodat het keurig op zijn plek blijft zitten.
Haal alle stekkers (indien aanwezig) los in de deur (speakers CV etc)
Boor de oude popnagels van het raammechanisme uit. RedBill: Sneller, en net zo effectief en netjes, is het om een scherpe beitel te pakken, en die onder de rand van de potnagel te zetten. Twee tikjes met de hamer en ze breken af. Zodra het mechanisme los is van de deur kun je het mechanisme uit de raam geleider en uit het raam zelf schuiven. Er kan een rubbertje in de geleider van de ruit zitten. Verwijder deze. RedBill: Dit laatste is niet noodzakelijk. Door het mechanisme eerst naar voren te bewegen en de ene poot uot de rail te laten glijden en vervolgens naar achter te bewegen en de andere poot uit de rail te laten glijden is de "schaar" ook zeer envoudig te verwijderen.
Verwijder de ruit gelijder van de deur.
Monteren:
Nieuwe kabelboom van Buiten naar binnen door het gat in de deur stoppen. Doe je dit andersom dan klikt de stekker niet in de deur.
Schuif het electrische mechanisme weer met de bovenste twee "armen" in het raam.
het rubbertje in het midden weer terug stoppen op zijn plek.
Zorg dat het mechanisme voor de 4 "bovenste" gaten valt en popnagel deze vast. (of gebruik de caros. schroeven).
De geleider ook weer aan de arm van het mechanisme hangen en deze weer bevestigen aan de deur.
Alle stekers van CV elec ramen etc weer bevestigen.
Test het mechanisme door het een paar keer op een neer te laten gaan en controleer dat het raam vrij op en neer kan!
Alles weer dichtbouwen en deurpanelen er weer op!
Inleren:
Laat het raam helemaal naar beneden gaan en hou het knopje vast totdat je het motorje hoor klikken. Daarna het raam helemaal omhoog en ook nu het knopje vasthouden totdat het motortje een klikje geeft. Het mechanisme kent nu zijn uiterste standen en het is nu mogelijk om het raam vanzelf naar te openen en te sluiten door het knopje langer dan een paar sec. in te drukken.
Indien het rechter mechanisme hier ook voor geschikt is het zelfde uitvoeren met rechts.
Troubelshooting:
Ramen werken niet:
Controleer of er spanning is d.m.v een mulitmeter of spannings meter.
(dikke rode draad die het linker motortje in gaat) Is dit niet het geval vergelijk dan de kabelboom met de stekker in deur, en controleer of de + draad op de zelfde positie zit als waar hij in de kabelboom van de deur zit. Zoniet dan de pin in de deurkabelboom verzetten.
Rechter raam werkt niet:
het rechter raam doet het in de meeste gevallen niet wanneer Links het ook niet doet! of niet is aangelsoten Zorg dat bij het testen beide ramen zijn aangesloten (zowel mechanismen als schakelaars)
Rechter raam werkt niet:
Zie bovenaan de tutorial onder LET OP! of je GSi wel geschikt is voor het type meschanisme wat je probeerd aan te sluiten.
COPYRIGHT ASTRA GSi CLUB
Ik heb na veel omzwervingen de juiste raammechanismen, inclusief deurpanelen zonder gaten weten te bemachtigen.
Het testen:
Na '94, links en rechts een zespolige aansluiting
Voor '94, rechts een tweepolige aansluiting
Het mechanisme ingebouwd:
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Vandaag ook nieuwe vlotter opgehaald bij de dealert... even kijken wanneer ik die erin kan hangen... Moet de tank namelijk wel (bijna) leeg zijn.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
24-12-2005
Zow weer even wat werk gedaan zo vlak voor de kerst. Zal nu even een repo'tje posten.
De ABS sensor linksvoor was al een tijdje aan vervanging toe. Daar dus maar even werk van gemaakt.
Als je je stuur in de uiterste stand zet kun je er uitstekend bij zonder brug.
De originele aluminium steun zat zo vast dat in plaats van het vervangen van de sensor met steun, het uitboren van de oude sensor minder tijd kostte. Rechts hangt de nieuwe sensor.
Dat leverde wel een hoop troep op.
Mooie nieuwe witte stekker...
Het vervangen van de vlotter was op zich geen moeilijke klus, maar niet bepaald één van de leukste.
Ik had de tank zover mogelijk leeg gereden, zodat er zo weinig mogelijk brandstof afgetapt hoefde te worden. Vervolgens de auto aan één kant een 30 cm opgekrikt en op bokken gezet, zodat ik eronder kon. De kabels van de sensor losgemaakt, en de retourslang. Deze langzaam laten leeglekken in een schoon bakje. Let op dat kunststof niet zo heel goed lang tegen benzine kan. Vervolgens het beschermkapje verwijderd en de vlotter met een draaibeweging verwijderd.
De nieuwe vlotter, voorzien van nieuwe o-ring geplaatst en de handel weer aangesloten. De benzine weer in de tank geploft door een goed filter, en het geheel gecontroleerd op lekkage.
Vervolgens de auto weer laten zakken en de tank vol gegooid. En ja hoor, de meter ging weer netjes tot het maximum!
Schade: een verstoorde relatie met de buren vanwege de benzinelucht die ze in huis kregen... Ventileer je je werkplek een keer goed, krijg je dat...
Zow weer even wat werk gedaan zo vlak voor de kerst. Zal nu even een repo'tje posten.
De ABS sensor linksvoor was al een tijdje aan vervanging toe. Daar dus maar even werk van gemaakt.
Als je je stuur in de uiterste stand zet kun je er uitstekend bij zonder brug.
De originele aluminium steun zat zo vast dat in plaats van het vervangen van de sensor met steun, het uitboren van de oude sensor minder tijd kostte. Rechts hangt de nieuwe sensor.
Dat leverde wel een hoop troep op.
Mooie nieuwe witte stekker...
Het vervangen van de vlotter was op zich geen moeilijke klus, maar niet bepaald één van de leukste.
Ik had de tank zover mogelijk leeg gereden, zodat er zo weinig mogelijk brandstof afgetapt hoefde te worden. Vervolgens de auto aan één kant een 30 cm opgekrikt en op bokken gezet, zodat ik eronder kon. De kabels van de sensor losgemaakt, en de retourslang. Deze langzaam laten leeglekken in een schoon bakje. Let op dat kunststof niet zo heel goed lang tegen benzine kan. Vervolgens het beschermkapje verwijderd en de vlotter met een draaibeweging verwijderd.
De nieuwe vlotter, voorzien van nieuwe o-ring geplaatst en de handel weer aangesloten. De benzine weer in de tank geploft door een goed filter, en het geheel gecontroleerd op lekkage.
Vervolgens de auto weer laten zakken en de tank vol gegooid. En ja hoor, de meter ging weer netjes tot het maximum!
Schade: een verstoorde relatie met de buren vanwege de benzinelucht die ze in huis kregen... Ventileer je je werkplek een keer goed, krijg je dat...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
13 Januari 2006
Er loopt bij mij intussen nog wat nasleep van de restauratie.
De blanke lak die als bovenlaag over de kleurlak heen komt bleek al snel van een te lage kwaliteit te zijn. Dit werd zichtbaar toen ik de auto twee maanden na het spuiten met een zachte borstel had gewassen in plaats van een spons. Overal miniscule krasjes in de lak. Ik dacht dat het aan de borstel lag, maar toen mijn wagen met het "prikkeldraad incident" weer bij de spuiter stond was het hem ook opgevallen.
Hij had al een tijdje zijn twijfels bij de lak, en had ook al een paar gesprekken daarover gehad met zijn leverancier. Nu had hij nog meer bewijs, dus weer de lakleverancier aangesproken. Dit resulteerde in een soort geschil tussen schadehersteller en lakleverancier.
Nu wordt vandaag de hele auto door de schadehersteller gepoetst zodat alle krasjes weer weg zijn. Vervolgens moet ik binnenkort de auto nog een keer wassen met dezelfde borstel, om te kijken of het dan krasloos blijft. Ontstaan er weer krassen dan wordt de auto voorzien van een nieuwe (andere) blanke lak.
Dit alles natuurlijk op hun kosten.
Er loopt bij mij intussen nog wat nasleep van de restauratie.
De blanke lak die als bovenlaag over de kleurlak heen komt bleek al snel van een te lage kwaliteit te zijn. Dit werd zichtbaar toen ik de auto twee maanden na het spuiten met een zachte borstel had gewassen in plaats van een spons. Overal miniscule krasjes in de lak. Ik dacht dat het aan de borstel lag, maar toen mijn wagen met het "prikkeldraad incident" weer bij de spuiter stond was het hem ook opgevallen.
Hij had al een tijdje zijn twijfels bij de lak, en had ook al een paar gesprekken daarover gehad met zijn leverancier. Nu had hij nog meer bewijs, dus weer de lakleverancier aangesproken. Dit resulteerde in een soort geschil tussen schadehersteller en lakleverancier.
Nu wordt vandaag de hele auto door de schadehersteller gepoetst zodat alle krasjes weer weg zijn. Vervolgens moet ik binnenkort de auto nog een keer wassen met dezelfde borstel, om te kijken of het dan krasloos blijft. Ontstaan er weer krassen dan wordt de auto voorzien van een nieuwe (andere) blanke lak.
Dit alles natuurlijk op hun kosten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)