Pagina 1 van 2

Tellerstand

Geplaatst: 04 mar 2006 13:18
door kotey
Ik heb een tijd geleden een andere teller moeten laten monteren. De tellerstand was een stuk hoger maar de prijs was zo aantrekkelijk dat ik hem niet kon laten liggen.
Nu vraag ik me dus af hoe ik de tellerstand terug kan zetten op het aantal kilometers dat mijn blok werkelijk heeft gedraaid.
Is dit bij een C2.0XE uit 1-94 nog met een kabel of gaat dat anders?

Geplaatst: 04 mar 2006 15:51
door Laagvlieger
als je een 240 teller hebt dan is het met kabel. 260 teller is electronisch.
Terugdraaien is nie zo moielijk. even kwestie van blokkeerasje oplichten en verdraaien in de gewenste stand.

Geplaatst: 04 mar 2006 16:51
door kotey
En het blokkeer asje zit ongeveer waar?
(moet de achterkant dan ook los?)

Geplaatst: 04 mar 2006 19:31
door Laagvlieger
hele teller moet eruit en uit elkaar.

Geplaatst: 05 mar 2006 19:38
door kotey
Nou, teller eruit gehaald. (Veel teveel werk, was Corsa A gewend), tellerstand naar originele passende stand teruggezet. Teller teruggeplaatst, gisteravond nog even contact aan, motor starten maar alle lampjes deden het en de toerenteller ook.
Ik voelde me een hele klusser. :lol:
Vanochtend stukje rijden, dagteller loopt, kilometers lopen, snelheidsmeter doet het niet meer.
HELP :shock:
Waar kan dat nu aan liggen???

Geplaatst: 05 mar 2006 21:22
door opelforum
je kabel vergeten terug te zetten ??

Geplaatst: 05 mar 2006 21:31
door Laagvlieger
dan zit er toch iets niet goed. heb je toch wat gemold?

Geplaatst: 05 mar 2006 21:34
door kotey
Ik heb de grijze bus waar de kabel achter in de teller gaat verwijderd, wat achteraf niet nodig bleek te zijn. Wel weer terug geplaatst. Maar kan het niet gewoon pech zijn dat ik de kabel niet diep genoeg heb geklikt? Hij viel wel achter de veerring bij het herplaatsen in de auto.

Geplaatst: 05 mar 2006 21:34
door Laagvlieger
die drijft ook dagteller aan, dus als die werkt......

Geplaatst: 05 mar 2006 21:36
door kotey
Dan kan alleen de geleidingsfolie toch nog beschadigd zijn? Zou anders niet weten wat het is...

Geplaatst: 05 mar 2006 21:37
door kotey
Of werkt de snelheidsmeter PUUR op de kabel alleen?

Geplaatst: 05 mar 2006 21:51
door Laagvlieger
kabel is voor km teller, snelheidsmeter en dagteller.

Geplaatst: 06 mar 2006 10:53
door kotey
Onder de naald van de snelheidsmeter zit een stalen soort contra gewichtje wat ik er opnieuw onder heb moeten plakken, zou daar iets fout gegaan kunnen zijn?
Ik heb een inmiddels weer gedemonteerd maar ik wacht eerst wel op je reactie.

:wink:

Geplaatst: 06 mar 2006 19:03
door Laagvlieger
moeten plakken?? dan zal er idd wel iets stuk zijn :cry:

Geplaatst: 06 mar 2006 19:11
door kotey
Het contragewichtje zat achter de naald (achter het centerkapje) maar dus BOVEN de tellerplaten (niet in het binnenwerk). Ik wilde de naald verwijderen (wat dus niet nodig bleek). Ik heb vanmiddag even gekeken en de snelheidsmeter werkt wél op elektrische impuls. Er zit een zwart kastje aan de achterzijde van de klok en die geeft een impuls naar een koperen ring die dus weer de naald laat draaien. Maar hoe het nu komt dat die opeens niet meer wil aangeven hoe snel ik ga???

Mensen die zo'n kastje hebben liggen mogen mailen, mensen met een werkende tellerbak ook... :(

Geplaatst: 06 mar 2006 19:49
door Laagvlieger
ahum, dat kastje is de pulsGENERATOR!!!
De snelheidsmeter bedient dat klastje nie andersom.
Werkt gewoon mechanisch, het aloude systeem dat ook in de A Kadett zat.
Dat kastje is puur om van een analoog snelheidssignaal een digitaal signaal te maken. via een optische schijf op de tellerkabel en een IR lichtsluis.
Dat signaal heeft de ECU en de BC en de radio nodig.

Je zal op zoek moeten naar een andere teller en ik bang.
Kheb er wel een paar liggen mar das allemaal maar tot 220.

Of trek je teller eens uit elkaar en kijk waarom het niet werkt.
Is gewoon een magneet trommel systeem.

Geplaatst: 06 mar 2006 20:15
door kotey
Jij weet ook alles he? :D
Bedankt, weet ik in ieder geval dat ik het niet in dat kastje moet zoeken.
Haal ik hem morgen wel weer uit elkaar.
Mocht je een tellerkast tegenkomen hoor ik het graag.
Ik laat jou dan wel weten als ik er zelf een heb gevonden.

Geplaatst: 06 mar 2006 20:20
door Laagvlieger
ok.

Geplaatst: 07 mar 2006 18:42
door kotey
Ik heb er eentje gevonden hoor. Van een 92-er maar dat maakt niet uit toch?
Gelijk de oude goed uit elkaar gehaald en...
Het spiraalveertje van de tellernaald was lam. (zat een knikje in), bij het terugdraaien van de stand heb ik de tellerplaat moeten verdraaien en daar is iets te onvoorzichtig gebeurt ben ik bang.
Maar goed: weer wat geleerd.

Nu maar hopen dat de tellerbak die morgen met de post komt geen stand van ver over de 2 ton heeft, kan ik weer opnieuw beginnen :shock: :lol:

Geplaatst: 07 mar 2006 18:54
door Laagvlieger
haha je hebt nu in elk geval reserveonderdeeltjes!
Maar bouwjaar maakt nie uit nee.

Geplaatst: 10 mar 2006 14:05
door kotey
Het moet niet veel duurder gaan worden...
Nieuwe (gebruikte) tellerkast binnen.
223.000km.
Weer even open moeten maken dus.
(ik weet nu hoe het moet, dacht ik...)
:evil: :evil: :evil: !!!
Bij het wisselen van de tellerplaat (ik heb zelf alles in wit) moest dus ook de tellernaald er af.
Heel voorzichtig gedaan ivm de veer.
Hele spul in elkaar gezet en bij de proefrit...
Stapvoets ging ik al 40 km/h.
In z'n 1e versnelling haalde ik de 70.
2e - 120km/h
3e - 170km/h etc.

Bij thuiskomst het hele spul voor de 17e keer in 1 week losgehaald.
Naald iets onder de 0km/h op de as gezet en voorzichtig over de "0-stop" heengeholpen met als resultaat:

Ik rij weer gewoon ZONDER snelheidsmeter!!!

Wie wil er TEGEN BETALING mijn probleem verhelpen.
Anders zet ik de Astra in de woonkamer neer en krijgt ie een 2e leven als open haard. (maar dat meen ik natuurlijk niet he...)

Geplaatst: 10 mar 2006 15:23
door Marty
Volgens mij is een DIGITAAL dashje ECHT iets voor jou ! :lol: 8)


Scoor je toch een Kadett Dash en vrot die in een Astra behuizing.. .. ohnee..je was niet zo'n hobbyist....

Dan koop je er eentje in Astra behuizing.. geloof dfat Oe natje die dingen loopt te massa produceren.

Geplaatst: 10 mar 2006 15:27
door kotey
Thanx voor de aanbieding, maar als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel een VW Golf.
...
En een digi dash van Kadett.
:lol:

Geplaatst: 10 mar 2006 19:10
door GSi Twente
Vectra A LCD dan? Kost maar 400 a 500 euries. :lol:

Maar kom je niets raars tegen bij de tellers gezien je de tellerstand wou veranderen.
Snap anders niet hoe die handelaren dat meestal doen... misschien hun even bellen? (serieus)

Geplaatst: 10 mar 2006 19:19
door kotey
Ik denk dat als ik een (tja hoe noem je zo iemand) tellerstandenmanipulator :lol: bel en hem vraag hoe hij het doet dat ie me heel hard uitlacht, denk je ook niet? Als ie z'n geld wil verdienen zal ie waarschijnlijk zeggen dat ik het voortaan bij hem moet laten doen. Ben er overigens vandaag achter gekomen dat de proefrit van gisteren te kort was. Bij (ik schat) zo'n 60-70 km/h begint m'n snelheidsmeter te werken.
Ik ga nu dus zo'n 30 in z'n 2 bij 5000rpm, 80 in z'n 3 bij 5000rpm etc. Staat het f#*king veertje dus weer te strak. Maar die krijg je dan toch nooit meer goed afgesteld dan? Afstellen tijdens het rijden is niet te doen.
Waar is Danny als je hem nodig hebt? :wink: